Kaarten

Kaarten voor Oranjewoud Festival bestel je eenvoudig hier. Verzamel al struinend door de website één voor één de concerten waar je naar toe wilt in je winkelwagen en reken ze dan tegelijk af. Een account aanmaken is aan te raden maar hoeft niet. Direct nadat je hebt betaald met iDeal, Mastercard of Visa ontvang je de kaarten in je mailbox. Afdrukken mag, maar is niet noodzakelijk. Met de barcode op je telefoon kunnen wij de kaarten scannen. NB: Het ruilen van kaarten en restitutie is helaas niet mogelijk.

Op de pagina Kaartverkoop vind je alle informatie over prijzen, gratis onderdelen, stapelkorting en de festivalkassa.

Fill 1 Created with Sketch.
LOVE (Openingsconcert)

Salut Salon in een concert waar de liefde van afspat

wo 29 mei - 20:00

Bij het optreden van Salut Salon draait alles om het fenomeen dat componisten van alle tijden heeft geïnspireerd: liefde. De Duitse musiciennes van dit cabareteske kwartet voelen dat Love is what it's all about. Hun muziek loopt er dan ook van over. Zij laten geen kant van ’s werelds meest universele taal onberoerd en larderen hun muzikale vertolkingen met een flinke dosis humor.

Terwijl zij liefdevol de grenzen van het klassieke genre overschrijden met eigen arrangementen en chansons over de diepere betekenis van de liefde, spelen zij even zo vrolijk werken van Prokofjev, Piazzolla, Bach, Vivaldi en Rachmaninov. Zij stellen vragen als How deeply can one love without coming up for air?, geven mogelijke antwoorden op It is what it is... naar een beroemd gedicht van Erich Frieds, worden weemoedig in I love you too much, zingen een oude Joodse tango in Plattdeutsch en presenteren eigen versies van de beroemdste popliedjes, van Marilyn Monroe tot Herbert Grönemeyer.

Als je niets geeft om liefde en vindt dat klassieke muziek uitsluitend een bloedserieuze zaak is, moet je dit concert dus vooral niet bezoeken ;-)
 

› Lees meer over LOVE (Openingsconcert)


Fill 1 Created with Sketch.
Young at Heart

Quirine Viersen en Enrico Pace in een speels en uitdrukkingsvol programma

do 30 mei - 12:00

Na eerdere bezoeken aan Oranjewoud Festival vormt de komst van celliste Quirine Viersen en pianist Enrico Pace inmiddels een warm weerzien met ons trouwe festivalpubliek. Zij presenteren een even gevarieerd als boeiend programma waarmee zij tegelijk de nieuwe locatie bij de Orangerie van Landgoed Oranjestein inwijden.

Met de prachtige tuin op de achtergrond kun je genieten van Martinů’s Variaties op een Slowaaks thema. Rusteloosheid wordt vermengd met lichtvoetigheid die doet denken aan zijn geboorteland en bitterzoete melodieën. De cellosonate in F van Brahms is het werk van een oudere man die echter zijn jeugdige passie nooit verloor. Ook Fauré schreef zijn tweede cellosonate laat in zijn leven. De Franse componist en theoreticus Vincent d’Indy was verrukt na een uitvoering ervan en vertrouwde Fauré toe: ‘Het tweede deel is een meesterwerk in gevoeligheid en uitdrukking, de finale opgewekt en vrolijk… Wat een geluk dat je zo jong bent gebleven!’

› Lees meer over Young at Heart


Fill 1 Created with Sketch.
Eternal Love

Busch Trio speelt Brahms en Clara Schumann

do 30 mei - 13:45

Dit internationaal vermaarde pianotrio speelt een programma dat een van de beroemdste platonische verhoudingen van de negentiende eeuw in herinnering brengt, namelijk die tussen Johannes Brahms en Clara Schumann. Als de vrouw van Robert Schumann leerde pianiste Clara de componist Brahms kennen als groot liefhebber en bewonderaar van haar spel en Roberts muziek. Dat haar eigen composities minder serieus genomen werden, was in de ongeëmancipeerde samenleving van die tijd niet zo vreemd. Toch vormt het pianotrio een hoogtepunt van haar oeuvre, opmerkelijk genoeg door Clara zelf bestempeld als vrouwelijk en sentimenteel maar in werkelijkheid lyrisch, verfijnd en verfrissend. Brahms’ veel bekendere pianotrio is daarentegen juist heel expressief en bewogen. Was het een voorgevoel voor de dramatische gebeurtenissen die zich niet lang daarna in huize Schumann zouden voltrekken (een zelfmoordpoging door Robert) of waren het puur muzikale overwegingen die hem daartoe inspireerden? Wij kunnen er slechts naar gissen.

› Lees meer over Eternal Love


Fill 1 Created with Sketch.
Bohemia Express

St. George Quintet op een train trip door Tsjechië

do 30 mei - 15:30

In juni 2017 gingen de leden van het jonge, Belgische St. George Quintet op een train trip door de Tsjechische Republiek. Zij wilden namelijk zo veel mogelijk mensen spreken om alles te weten te komen over hun cultureel erfgoed én (puur voor de lol) meereizen met de Dvořák Express. Dat is de trein die Praag verbindt met Brno, de steden van respectievelijk Dvořák en Janáček. Beide wensen vielen mooi samen. Een treinreis is namelijk de perfecte plaats om met mensen in gesprek te raken…

Zij kletsten wat af, bezochten de huizen van de twee componisten, dansten, zongen en dronken tijdens een folkloristisch festival (verrukkelijke!) Moravische wijn, allemaal om zo veel mogelijk inspiratie op te doen voor dit programma.
 

› Lees meer over Bohemia Express


Fill 1 Created with Sketch.
A Long Story Short

Hermine Deurloo & Rembrandt Frerichs Quartet

do 30 mei - 17:30

Geïnspireerd door Toots Thielemans transformeert Hermine Deurloo de chromatische harmonica tot een waar jazzinstrument. Door de jaren heen trad zij op met het Metropole Orkest, het Willem Breuker Kollektief, Jesse van Ruller, Candy Dulfer, Han Bennink en musici van de downtown jazzscene in New York, zoals Tony Scherr. Met jazzpianist Rembrandt Frerichs heeft zij al sinds 2013 veel concerten gegeven. Rembrandt is actief in de voorhoede van de nieuwe generatie Europese improviserende musici. Door de internationale pers wordt hij erkend als een avonturier op de piano en een meester van zijn instrument.

In A long story short wordt Hermines zachte, lyrische en vloeiende stem op de mondharmonica gekoppeld aan de energie van geïmproviseerde jazz door het Rembrandt Frerichs Quartet. Dit resulteert in een mix van spannende improvisaties, sterke melodieën en eigen composities.

› Lees meer over A Long Story Short


Fill 1 Created with Sketch.
How to play the triangle (première)

Immigratie, adaptie en acceptatie in een vrolijke, interactieve concertvoorstelling

do 30 mei - 17:30

How to play the triangle is een unieke concertvoorstelling met veel dramatiek, virtuositeit en humor. De triangel vormt daarin een metafoor voor de ongemakkelijke driehoek immigratie, adaptatie en acceptatie - beladen begrippen die allerhande vragen en emoties oproepen. Niet alleen anonieme immigranten, maar ook inmiddels geaccepteerde en succesvolle Nederlandse componisten als David DrammVanessa Lann, Ned McGowan, Ron Ford (allen uit de Verenigde Staten) en Tatiana Koleva (uit Bulgarije) hebben een dergelijk proces moeten doorstaan. Splinternieuwe werken van hun hand vormen de muzikale stapstenen waarlangs het publiek wordt geleid. Rode draad vormt de muziek uit Leonard Bernsteins West Side Story die zich immers met dezelfde thematiek bezighoudt.

Workshops en inleiding
How to play the triangle is ook een interactieve voorstelling. Maar liefst honderd triangels worden door het publiek bespeeld tijdens de korte composities Triangled en Snapped. Ter voorbereiding hierop wordt overdag op twee momenten een korte workshop aangeboden door Tatiana Koleva en de Youth Percussion Pool. Iedereen die een kaartje heeft gekocht voor het concert wordt uitgenodigd zich voor een van deze workshops op te geven en eigenhandig leren hoe je de triangel van culturele eenwording bespeelt:

Tip: voorafgaand aan de voorstelling verzorgt Thea Derks een inleiding op dit programma. Net als de workshop is deze vrij toegankelijk voor kaarthouders van dit concert. Meer informatie >

› Lees meer over How to play the triangle (première)


Fill 1 Created with Sketch.
#freebrahms

Het Stegreif Orchester keert Brahms binnenstebuiten en ondersteboven

do 30 mei - 20:30

Het Berlijnse Stegreif Orchester is een orkest als geen ander. De jonge spelers vinden oogcontact met het publiek belangrijker dan zich te verschuilen achter lessenaars. Ook geven ze de voorkeur aan groove boven de dwingende slag van een dirigent. Liever bewegen zij zich vrij rond dan vastgekluisterd te zitten op een stoel. Zij spelen hele symfonieën uit het hoofd en combineren hun optredens met talloze improvisaties. Hun programma #freebrahms is een ervaring die zich met niets laat vergelijken.

Oranjewoud Festival organiseert met trots het internationale debuut van dit unieke orkest. Dit vraagt om een bijzondere locatie: het ruim vijftig jaar oude ijshockeystadion van Thialf Heerenveen wordt speciaal voor het Stegreif Orchester ingericht. Op een speeloppervlak van 1.800 vierkante meter vermengt het orkest zich met het publiek tijdens de even uitzonderlijke als opzwepende uitvoering van de derde symfonie van Johannes Brahms. In vier delen bewijst het Stegreif Orchester hoe deze 136 jaar oude muziek een volledige gedaantewisseling kan ondergaan en publiek van alle generaties voor zich weet te winnen.
 

Tip: luister voorafgaand aan dit optreden wat Schatbewaarder en Fuse-lid Emma van der Schalie te vertellen heeft over de derde symfonie van Brahms. Meer informatie >


Vrolijke feiten

  • Tijdens Oranjewoud Festival is Stegreif Orchester Orchestra in Residence.
  • ­­­­Ondanks zijn jonge bestaan (het orkest werd in 2016 opgericht door hoornist Juri de Marco) heeft het diverse prestigieuze prijzen in de wacht gesleept waaronder de D-Bü Prijs Duitsland, de Start-Up Muziekprijs en de Würth Prijs.
     

› Lees meer over #freebrahms


Fill 1 Created with Sketch.
The Well Prepared Piano

Van elastiek tot pingpongbal: Bach reinvented door Mathias Halvorsen

vr 31 mei - 13:00

In The Well Prepared Piano speelt de Noorse pianist Mathias Halvorsen Bach op aangepaste versies van de piano. Deze nieuwe instrumenten ontwikkelde hij samen met andere musici, componisten en kunstenaars die ieder de verschillende mogelijkheden en hun vaak eigenzinnige ideeën voor deze aanpassingen onderzochten.

Elastiekjes
In Bachs tijd was de stemming van instrumenten niet gelijkzwevend zoals wij gewend zijn maar veranderde die steeds, afhankelijk van de harmonie. Halvorsens versie maakt gebruik van elastiekjes waardoor de stemming weliswaar niet verandert, maar wel de klank per noot met een scala aan funky geluiden als bonus.

Stokjes
Met kunstenares Ingibjorg Fridirksdottir bereikt Halvorsen een levendig effect met houten stokjes. Deze bewegen niet alleen door het bespelen van de piano terwijl zij zachtjes tegen elkaar tikken, maar vervormen ook de toonhoogtes licht na elke aanslag.

Pingpong
Kunstenaar Michael Rauter vult de vleugel met pingpongballen. Dat heeft een helder, teder instrument tot gevolg. De vrijelijk bewegende balletjes zorgen voor prachtige versieringen. Zij klapperen en zingen als je met zorg speelt. Doe je dat met wat meer temperament, dan vliegen zij alle kanten op.

Vibrator
De Canadese elektronicamusicus en performance artiest Merrill Beth Nisker alias Peaches ging aan de slag met een assortiment vibrators in alle soorten en maten. Allemaal brachten zij een ander geluid voort, sommige als mitrailleurs terwijl bij andere totaal niets te horen was. Uiteindelijk is gekozen voor zilverkleurige vibrator waarmee met Bachs muziek het effect van een orgel wordt nagebootst.

Penselen
Geïnspireerd door Bara Gisladottirss prachtige stuk Prussian Blue maakt deze variant gebruik van schilderpenselen voor een extreem zachte en intieme klank. Het ritmische, ademende geluid van kwastjes op snaren laat Bach klinken als ochtendmist boven een meer.

Tip: luister voorafgaand aan dit optreden wat Schatbewaarder en Fuse-lid Emma van der Schalie te vertellen heeft over Bachs originele Das Wohtemperierte Klavier. Meer informatie >
 

› Lees meer over The Well Prepared Piano


Fill 1 Created with Sketch.
What’s Jazzing?

Winnaars van de Dutch Classical Talent Tour 2019

vr 31 mei - 13:00

Jazz was aan het begin van de twintigste eeuw ‘hot’. Bijna elke componist die ermee in aanraking kwam, viel ervoor. Saxofoon-pianoduo Mader/Papandreopoulos presenteert vier heel verschillende voorbeelden van deze fascinatie voor jazz. Zoals Hot Sonate van de Tsjechische componist Erwin Schulhoff met veel melodische en ritmische elementen uit de jazz. Picnic on the Marne door de Amerikaan Ned Rorem bestaat uit vier korte, kleurrijke door jazz beïnvloede walsjes. De stukken die Ravel bundelde onder de naam Ma Mère l'Oye (Moeder de Gans) waren oorspronkelijk voor piano vierhandig geschreven. Je hoort ze hier in de uitvoering voor saxofoon en piano. Het concert eindigt met de bekende An American in Paris van George Gershwin. Waar anderen zich erdoor lieten beïnvloeden, wilde Gershwin zich juist ontworstelen aan de jazz. Hij snakte er naar serieus te worden genomen als klassiek componist.

Dutch Classical Talent Tour & Award is als talententraject een begrip in de Nederlandse klassieke-muziekwereld. Via audities kiest een vakjury een viertal winnaars die het Tour & Award-traject doorlopen. Artistiek directeur van Oranjewoud Festival en jurylid Yoram Ish-Hurwitz werd getroffen door het onweerstaanbaar aanstekelijke spel van het Duo Mader/Papandreopoulos en nodigde ze uit naar Oranjewoud.

› Lees meer over What’s Jazzing?


Fill 1 Created with Sketch.
What about Mary?

Wishful Singing zingt alles van Callas tot Bloody Mary

vr 31 mei - 14:45

Haar naam is zo oud als de jaartelling: Maria. Door de eeuwen heen is die blijven klinken, zonder aan kracht in te boeten. Van moeder tot majesteit: Maria’s bleven komen en gaan. Maria Callas, Mary Poppins, Bloody Mary… zonder Maria gaat de geschiedenis mank. Ze was muze voor menig componist. Palestrina, Reger, Rodgers & Hammerstein.

Mijn naam is Maria, ik ben moeder, vrouw, echtgenote, zangeres, wetenschapper, politica, popster, icoon, de moeder van

De onze-lieve-vrouwen van Wishful Singing brengen ze allemaal tezamen in het programma What about Mary? waarin Maria de maat van elke melodie is. Want laten we eerlijk zijn: zonder Maria geen Sound of Music.

Anne-Christine Wemekamp, eerste sopraan
Maria Goetze, tweede sopraan
Marjolein Verburg, mezzosopraan
Janneke Vis, eerste alt
Marjolein Stots, tweede alt
Regie: Annechien Koerselman
 

› Lees meer over What about Mary?


Fill 1 Created with Sketch.
The Well Prepared Piano (bis)

Van elastiek tot pingpongbal: Bach reinvented door Mathias Halvorsen

vr 31 mei - 14:45

In The Well Prepared Piano speelt de Noorse pianist Mathias Halvorsen Bach op aangepaste versies van de piano. Deze nieuwe instrumenten ontwikkelde hij samen met andere musici, componisten en kunstenaars die ieder de verschillende mogelijkheden en hun vaak eigenzinnige ideeën voor deze aanpassingen onderzochten.

Elastiekjes
In Bachs tijd was de stemming van instrumenten niet gelijkzwevend zoals wij gewend zijn maar veranderde die steeds, afhankelijk van de harmonie. Halvorsens versie maakt gebruik van elastiekjes waardoor de stemming weliswaar niet verandert, maar wel de klank per noot met een scala aan funky geluiden als bonus.

Stokjes
Met kunstenares Ingibjorg Fridirksdottir bereikt Halvorsen een levendig effect met houten stokjes. Deze bewegen niet alleen door het bespelen van de piano terwijl zij zachtjes tegen elkaar tikken, maar vervormen ook de toonhoogtes licht na elke aanslag.

Pingpong
Kunstenaar Michael Rauter vult de vleugel met pingpongballen. Dat heeft een helder, teder instrument tot gevolg. De vrijelijk bewegende balletjes zorgen voor prachtige versieringen. Zij klapperen en zingen als je met zorg speelt. Doe je dat met wat meer temperament, dan vliegen zij alle kanten op.

Vibrator
De Canadese elektronicamusicus en performance artiest Merrill Beth Nisker alias Peaches ging aan de slag met een assortiment vibrators in alle soorten en maten. Allemaal brachten zij een ander geluid voort, sommige als mitrailleurs terwijl bij andere totaal niets te horen was. Uiteindelijk is gekozen voor zilverkleurige vibrator waarmee met Bachs muziek het effect van een orgel wordt nagebootst.

Penselen
Geïnspireerd door Bara Gisladottirss prachtige stuk Prussian Blue maakt deze variant gebruik van schilderpenselen voor een extreem zachte en intieme klank. Het ritmische, ademende geluid van kwastjes op snaren laat Bach klinken als ochtendmist boven een meer.

Tip: luister voorafgaand aan dit optreden wat Schatbewaarder en Fuse-lid Emma van der Schalie te vertellen heeft over Bachs originele Das Wohtemperierte Klavier. Meer informatie >
 

› Lees meer over The Well Prepared Piano (bis)


Fill 1 Created with Sketch.
Rythms of a New Era

Ralph van Raat speelt twee absolute meesterwerken

vr 31 mei - 16:30

Twee zeer verschillende componisten, een Rus en een Amerikaan, maar beiden baanbrekend op hun eigen manier: Strawinsky en Gershwin. Le sacre du printemps veroorzaakte bij de première in Parijs een rel waarbij het publiek elkaar te lijf ging en er naar verluid zelfs gewonden zijn gevallen. Met de rapsodie voor piano en orkest toonde Gershwin aan dat jazz en klassiek weldegelijk konden worden verenigd. Een ding hadden beide werken gemeen na hun ontstaan: ritme zou nooit meer hetzelfde zijn in de klassieke muziek. Meesterpianist Ralph van Raat trakteert je op twee bijzondere pianoversies.

In de Sacre draait het om een oeroud ritueel, met ritme in de leidende rol. Harmonie en melodie, de aloude schoonheidsidealen van klassieke muziek, verschuiven naar de achtergrond. Enorm brute ritmes, die in dit meesterwerk aan het grote orkest worden ontlokt, rollen als een aardbeving over de luisteraar heen. Gershwins Rhapsody in Blue is misschien wel zijn bekendste werk en een favoriet van velen. Hoewel swing en improvisatie ontbreken, zijn elementen van ‘witte’ jazz, zoals instrumentatie en jazzritmes, en ‘zwarte’ jazz, waaronder het gebruik van blue note, niet te missen.

› Lees meer over Rythms of a New Era


Fill 1 Created with Sketch.
The Art of Freedom

Julia Philippens & Xavi Torres: groovy jazz met klassieke allure

vr 31 mei - 18:15

Klassieke musici staan erom bekend een zeer hoog technisch speelniveau na te streven. Dit stelt hen in staat klassieke muziek in al haar verfijningen over het voetlicht te brengen en daarmee de achterliggende gevoelswereld te ontsluiten. Als het op improviseren aankomt, heeft men echter twee ‘linkerhanden’. Bij jazzmusici lijkt het precies andersom te zijn: techniek is ondergeschikt aan groove, flexibiliteit en improvisatietalent om daarmee de losheid te vangen van jazzmuziek. Jazzvioliste Julia Philippens (o.a. Fuse) en jazzpianist Xavi Torres zien dat anders. Beiden zijn klassiek opgeleid en geloven dat ‘klassieke’ technische vaardigheden de zeggingskracht en raffinement van jazz tot nieuwe hoogtes kunnen brengen. Om het perfecte huwelijk te sluiten tussen beheersing en vrijheid begonnen zij een nieuw duo en kozen Oranjewoud Festival als een van de eerste plekken om zich te presenteren.

Bij elkaar vinden zij wat zij soms missen in hun directe muzikale omgeving. Zij schrijven stukken voor elkaar waarin zij elkaar de ruimte geven om totaal zichzelf te kunnen zijn, maar zich tegelijkertijd opnieuw moeten uitvinden om het stuk interessant te houden. Uiterst kwetsbaar is het duo met dit programma. Geen bas of drums om op terug te kunnen vallen tijdens ruige improvisaties. Hoe verder ze wegdrijven van de originele compositie hoe spannender de terugkeer is naar het hoofdthema.

Een mix van Spaanse passie en Hollandse nuchterheid, ijdele romantiek ruw verstoord door cynisme, gevecht en verzoening. Niets bestaat zonder het tegenovergestelde, zo ook niet bij Philippens en Torres.

› Lees meer over The Art of Freedom


Fill 1 Created with Sketch.
So Many Things

Anne Sofie von Otter & Brooklyn Rider in een kleurrijk programma

vr 31 mei - 20:00

De wereldberoemde Zweedse mezzosopraan Anne Sofie von Otter en het Amerikaanse strijkkwartet Brooklyn Rider brengen werken van Caroline Shaw, Colin Jacobsen, Nico Muhly, Björk, Elvis Costello, Kate Bush en vele anderen. Het resultaat is een schitterend en in vele opzichten kleurrijk programma dat een van de hoogtepunten vormt van het festival.

Vaak wordt muziek in vooraf gedefinieerde hokjes geplaatst, terwijl er zo veel is dat de verschillende genres met elkaar verbindt. Toen Von Otter en Brooklyn Rider het concertprogramma samenstelden, lieten zij zich daarom niet leiden door kunstmatig opgeplakte etiketten als klassiek, jazz of pop, maar door simpelweg te voelen of de muziek hen raakte of niet. Om de typische strijkersklank en de menselijke stem te laten samensmelten tot een natuurlijk geheel, zochten zij samenwerking met de beste componisten, songwriters en arrangeurs die zij konden vinden.
 

› Lees meer over So Many Things


Fill 1 Created with Sketch.
Shadows by REMY

Remy van Kesteren in een parallelle wereld van licht en schaduw

vr 31 mei - 22:30

Begin 2019 verscheen Shadows, het nieuwe album van harpist Remy van Kesteren. Het grensverleggende album is het resultaat van een bijna drie jaar durende muzikale zoektocht naar zijn eigen geluid. Aanvankelijk zonder harp, los van verwachting en gewenning: wat blijft over? Elektronisch, minimal, ambient, jazz, pop, wereldmuziek, klassiek: in Shadows vloeit alles in elkaar over.

REMY: "Fink is altijd een grote inspiratiebron geweest omdat hij geen grenzen lijkt te kennen binnen de muziek. Hij is zo'n veelzijdige muzikant producer en zijn groove en sound herken je uit duizenden. Het was waanzinnig om zo intens met hem te werken aan Shadows waarbij we allebei tot het uiterste gingen om samen een nieuwe wereld te creëren.’’

Blauwe Uur

De muziek wordt vergezeld door projecties en video mapping door Blauwe Uur op de omliggende bomen van de nachtelijke Overtuin die het publiek meeneemt in een poëtische visuele wereld.

› Lees meer over Shadows by REMY


Fill 1 Created with Sketch.
Zonsopgangconcert

Begroet de dag met Rosanne Philippens en Stegreif Orchester

za 1 juni - 05:00

Begroet de nieuwe dag en sta op nog voordat de zon over de horizon gluurt. Op deze bijzondere ochtend word je met thee verwelkomd door de leden van het Stegreif Orchester, terwijl zij de ontwakende natuur besprenkelen met de eerste muzikale klanken als dauw op de jonge blaadjes. Terwijl het publiek binnendruppelt, ontplooien de flarden muziek zich tot een van de hoogtepunten uit het romantische concertrepertoire: het vioolconcert van de Finse componist Jean Sibelius. Aanvankelijk verscholen maar dan steeds duidelijker maakt violiste Rosanne Philippens zich los van het rondwandelende orkest in een vertolking van het eerste deel van dit meesterwerk. De muziek lijkt de sfeer van de Finse meren te verklanken: op sommige plekken donker en rustig, op andere plekken vol beroering en sprankelend licht. Lange, prachtige melodielijnen die het volledige klankspectrum van de viool benutten, worden gevolgd door virtuoze passages waarbij de violiste vingers tekort lijkt te komen.

Wie denkt dat de musici van begin tot eind de partituur letterlijk volgen, komt bedrogen uit. Stegreif doorspekt het werk met improvisaties om tenslotte uit te monden in een wilde Cubaanse dans. Hoog tijd voor een gezamenlijk ontbijt waarin musici en publiek zij aan zij genieten van een uitgebreid assortiment aan lekkernijen. Laat de dag maar beginnen!

Schema Zonsopgangconcert:

  • 5.00-6.00 uur - Optreden in het FB Oranjewoud Paviljoen
  • 6.15-7.00 uur - Ontbijt in De Proeftuin
     

› Lees meer over Zonsopgangconcert


Fill 1 Created with Sketch.
Yoga in Concert

Een wonderlijke reis door de innerlijke ruimte met Canto in Flow

za 1 juni - 10:30

8 saxofoons en een yogini leiden je in een betoverende stroom waarin muziek, ademhaling en beweging een worden. Terwijl je je overgeeft aan de golven van Canto Ostinato van Simeon ten Holt, geniet je van de speelse wisselwerking tussen beweging en geluid, spanning en ontspanning, continuïteit en flow. De muziek brengt je in een meditatieve staat waarbij het ritme van de voortdurende yogastroom je lijkt te hypnotiseren. Zo maak je een prachtige reis door de innerlijke ruimte die je geest doet verstillen en waaraan je ziel zich kan laven.

De muziek
Canto Ostinato heeft voornamelijk betrekking op het begrip tijd: het nemen van de tijd, tijdverdrijf, het maken van tijd. Het werk bestaat uit 106 afzonderlijke delen, die allemaal naar wens kunnen worden herhaald. Dit veroorzaakt een hypnotisch effect bij de luisteraar, die als het ware een tijdreis maakt door een landschap van geleidelijk veranderende muzikale elementen. Het resultaat is een meeslepend, rustgevend, melancholisch en levenslustig werk waarvan de heldere klank zich nog het beste laat vergelijken met Chopins pianomuziek.

Wat je kunt verwachten:
•    Het Nederlands Saxofoon Octet speelt een versie van Canto Ostinato van ongeveer een uur;
•    Daphne Koken is een Yoga Alliance gecertificeerd vinyasa-instructrice. Zij leidt je door de yogasequentie heen met veel in elkaar overvloeiende bewegingen. Door herhaling van de bewegingen op het ritme van Canto kom je al snel in een meditatieve staat;
•    De sequentie begint rustig, bouwt op en eindigt in savasana, een houding van volledige ontspanning, liggend op je rug;
•    Daphne maakt gebruik van een headset en versterking waardoor ze goed verstaanbaar is voor een grote groep mensen;
•    Canto in Flow is geschikt voor alle niveaus, er is geen yoga-ervaring vereist;
•    Voor yogamatten wordt gezorgd. Zorg zelf voor gemakkelijk zittende (yoga)kleding;
•    Yoga in Concert vindt plaats in de open lucht in de Overtuin. Bij minder gunstig weer wordt uitgeweken naar de Oranjezaal van Hotel Tjaarda.

› Lees meer over Yoga in Concert


Fill 1 Created with Sketch.
La Bohème

De sleutel naar Puccini’s wondere wereld

za 1 juni - 12:00

Voor wie zich afvraagt of het mogelijk is om een hele opera terug te brengen tot twee instrumenten, het antwoord daarop is: ja. Maar je moet daarvoor wel Mathieu van Bellen en Mathias Halvorsen heten. Als geen ander verstaan zij namelijk de kunst van het abstraheren. In dit splinternieuwe project voeren zij Puccini’s beroemde La Bohème uit in een door henzelf gemaakte bewerking. Daarbij brachten zij de partijen van de solisten, het koor en het orkest terug tot een werk voor viool en piano. Het wordt ondersteund door geprojecteerde teksten, ondertitels, omschrijvingen en passages uit Henri Murgers roman Scènes de la Vie de Bohème, waarop de opera is gebaseerd en gaat over het leven van jonge, arme Parijse kunstenaars.

La Bohème is een van Puccini’s allermooiste opera’s en wordt gekenmerkt door vrolijkheid tegenover dramatiek en prachtige melodieën. Het idee achter het project van Halvorsen en Van Bellen is om dit meesterwerk op een nieuwe, transparante en intieme manier te brengen. In deze versie smelten de woorden, de muziek en het verhaal op een puur poëtische manier samen. Daarmee wordt La Bohème meer benaderd vanuit het perspectief van een vertelling dan van een vertoning. Het is de verbeeldingskracht die de sleutel vormt om Puccini’s wondere wereld te betreden.

Het operaverhaal vertelt over de arme dichter Rodolfo die verliefd is op het naaistertje Mimi, die aan een dodelijke ziekte lijdt. Na een korte scheiding wordt het stel herenigd, maar sterft Mimi in de armen van haar Rodolfo.

Tip: luister voorafgaand aan dit optreden wat Schatbewaarder en Fuse-lid Emma van der Schalie te vertellen heeft over Puccini’s originele La Bohème. Meer informatie >

› Lees meer over La Bohème


Fill 1 Created with Sketch.
Mosaic of Pearls

Daria van den Bercken speelt Scarlatti

za 1 juni - 13:30

Domenico Scarlatti is een mysterie. Afgezien van zijn sonates is bijna niets van zijn muziek bewaard gebleven en weten wij bar weinig over zijn leven. Wat wel bekend is, intrigeert des te meer. Gevierd pianiste Daria van den Bercken stortte zich met twee handen op een deel van de ruim 560 sonates die Scarlatti heeft nagelaten. Zo verschillend en uniek als deze miniaturen zijn, zo individueel zijn haar interpretaties. Sommige van de sonates passen naadloos bij elkaar, andere contrasteren enorm. Het resultaat is een mozaïek aan pareltjes die zij in korte bundels speelt en tussendoor toelicht.

› Lees meer over Mosaic of Pearls


Fill 1 Created with Sketch.
Die schöne Müllerin #1

Een schandalig nieuw licht op Schuberts Die schöne Müllerin

za 1 juni - 15:15

Je kunt natuurlijk weigeren naar ze te luisteren. Want hoe durft een trendy band de grootste liedschrijver aller tijden zo te belasteren? Poparrangementen in het ENGELS. Bah! Maar… laat je je stiekem toch verleiden tot het bijwonen van een optreden, dan verdwijnen al je vooroordelen als sneeuw voor de zon. Niet alleen zijn zij de wegbereiders voor een nieuwe generatie Schubert-fans, ook bieden zij een heel nieuw perspectief op het alom geprezen liedrepertoire. Elke bewerking en vertaling toont oprechte liefde en respect voor Schubert. Tegelijk is er de bereidheid om te breken met alle conventies en nieuwe facetten te ontdekken van deze prachtige liederen.

Uiteindelijk zul je ervaren dat The Erlkings een zeer waardevolle aanvulling vormen op Schuberts nalatenschap. Zij vormen de brug tussen het tegenwoordig geliefde genre van singer-songwriters en de grote liedcomponisten van weleer. De liederen van Schubert en Schumann worden herontdekt vanuit een modern Engelstalig vocabulaire. De ongewone combinatie van stem, gitaar, cello, tuba en drums zorgt voor een nieuwe klankwereld die zelfs de meest conservatieve liedkunstexpert van dit repertoire laat genieten als ware het voor het eerst.

(Het verhaal van Die schöne Müllerin gaat over een rondtrekkende leerling, die op een molen komt werken en daar verliefd wordt op de knappe molenaarsdochter. Zij schenkt haar hart echter aan een jager. Vol liefdesverdriet verdrinkt de jongen zich in de molenbeek.)

Tip 1: Luister voorafgaand aan dit optreden op Landgoed Oranjewoud wat Schatbewaarder en Fuse-lid Emma van der Schalie te vertellen heeft over Schuberts liedkunst. Meer info >

Tip 2: Wil je weten hoe het origineel klinkt? Ga dan naar het optreden van Andrew Dickinson en Matthew Fletcher op zondag 2 juni in het Rabobank Paviljoen. Meer info >
 

› Lees meer over Die schöne Müllerin #1


Fill 1 Created with Sketch.
Summer Winds

Als Poulenc een raam opent, komt heel Frankrijk binnen

za 1 juni - 17:00

Dit speciaal voor het festival samengestelde ensemble bestaat uit de Georgisch-Nederlandse pianiste Nata Tsvereli en vijf blazers van het Noord Nederlands Orkest*. Hun gezamenlijke muzikale passie staat garant voor een onvergetelijk concert. Centraal in hun programma staan het trio en het sextet van Francis Poulenc, aangevuld met een blaaskwintet van Paul Taffanel.

De humor, opgewektheid en Franse charme evenals het sublieme vakmanschap dat Stravinsky en andere componisten zo bewonderden, zijn volledig aanwezig in Poulencs trio voor hobo, fagot en piano.

Zijn sextet is een verhaal apart. Hoewel voltooid in 1931 bleef de componist lang ontevreden over het resultaat. In 1933 deed hij een nieuwe poging maar pas in 1940, nadat de Duitsers de Fransen op de knieën hadden gekregen, voltooide Poulenc het werk in een poging de Franse cultuur te verdedigen. Het stuk is zo geschreven dat de klankkleuren van elk van de instrumenten tot het uiterste worden benut. Muziekcriticus André Georges wist Poulencs zonnige stijl te typeren met de uitspraak: ‘Als Poulenc een raam opent, komt heel Frankrijk binnen.’

*De blazers van het Noord Nederlands Orkest zijn:

  • Francesco Gatti, fluit
  • Justine Gerretsen, hobo
  • Rob van der Vlugt, klarinet
  • Marije van der Ende, fagot
  • Hanna Guirten, hoorn

› Lees meer over Summer Winds


Fill 1 Created with Sketch.
8 by Michael Gordon

Cello Octet Amsterdam in een zinderend nieuw werk

za 1 juni - 18:45

Zo’n vijftig hypnotiserende minuten lang spelen de cellisten van Cello Octet Amsterdam “8”, een nieuw werk van de Amerikaan Michael Gordon, een van de oprichters van het spraakmakende New Yorkse nieuwe-muziekcollectief Bang on a Can. De strijkers zijn in een denkbeeldige cirkel opgesteld waarbinnen het publiek plaatsneemt, zittend op bankjes en kussens. De muziek zoemt, zaagt, zindert en zoeft terwijl een gevoel van tijdloosheid zich meester maakt van de luisteraars. Het geluid overspoelt het publiek in golven om zich vervolgens terug te trekken als een naderende tsunami. Dan weer buitelen ritmes over elkaar heen en vormen samen langzaam verschuivende patronen die als draaikolken het publiek omcirkelen. Tot slot richten de musici zich op elkaar en lijken zij in een geleidelijk zachter wordend slot te verdwijnen in het eindeloze universum van de stilte.

Michael Gordon over deze bezetting: “Eight cellos is an ocean of sound. It is mysterious and has an inevitability about its power. I have traveled up and down the secret passageways of the cello, exploring strange sparkling notes and the notes between the notes. I can drown in the lowest spectrum of the cello, the true powerhouse of the bass; but in the upper realms incomprehensible worlds become visible, wispy beams of sound bend into thin air and disappear. It is with great anticipation that I look towards a new work for Cello Octet.”

“8” benadert het Cello Octet als punten van geluid in een ruimte die, wanneer gemanipuleerd, een driedimensionale structuur wordt, een sculptuur die kan worden vastgehouden en aangeraakt. Geluid wordt een object om te zien en naar te verlangen. Alsof je door een museum wandelt, kan de luisteraar creaties van verf, canvas, steen en hout bewonderen. Maar... het beeld is gemaakt van geluid in al zijn vluchtigheid en bestaat niet in ruimte maar in tijd. De reden dat de acht cello's een cirkel in en rond het publiek vormen, is om de beweging van deze geluids- en omgevingsbeleving het meest te benaderen.

“8” ging in 2018 in première tijdens de Cello Biënnale Amsterdam en Festival November Music in Den Bosch.

Tip: luister voorafgaand aan dit optreden wat Thea Derks te vertellen heeft over 8. Meer informatie >

› Lees meer over 8 by Michael Gordon


Fill 1 Created with Sketch.
Ruins & Remains

Het Matangi Quartet, Brederode en Lijbaart in een muzikale hommage aan de menselijke veerkracht

za 1 juni - 20:30

Ruim 100 jaar geleden kwam er een einde aan de Eerste Wereldoorlog, een drama dat diepe wonden heeft geslagen en de overgang markeert van het ‘oude’ naar het ’nieuwe’ Europa. Alhoewel Europa nog nooit zo’n lange periode van relatieve vrede heeft gekend zien we in de 21ste eeuw ook paralellen met die tijd. Geïnspireerd door dit gegeven componeerde Wolfert Brederode Ruins & Remains, een suite uit tien aaneengesloten delen van ongeveer 70 minuten voor piano, slagwerk en strijkkwartet. In deze compositie komt de dualiteit van de mens naar voren, door middel van improvisatie versus compositie, mineur versus majeur, abstract of tonaal. Deze tegenstellingen komen samen in een eigenzinnig muzikaal universum. Een muzikale overpeinzing over de destructieve kant van de mens en tevens een ode aan zijn veerkracht.

› Lees meer over Ruins & Remains


Fill 1 Created with Sketch.
Nacht van het Park

Betreed een wereld van droom en werkelijkheid, licht en duisternis, stilte en muziek.

za 1 juni - 22:30

De sprookjesachtig verlichte Overtuin vormt op zaterdag 1 juni het decor voor een fantastisch nachtprogramma. Stap in een feeërieke wereld waarin licht door duisternis wordt verdrongen, droom en werkelijkheid met elkaar vervloeien en de stilte zo nu en dan plaatsmaakt voor wonderschone klanken.

Deel 1: Sheherazades Droom (22.30 tot 23.40 uur)
In dobberende bootjes, op de grillige takken van een oude beuk, in een koepelvormige tent en op diverse (verborgen) locaties verspreid over de tuin kun je genieten van miniconcerten door de dertig musici van het Stegreif Orchester. Wandel van plek naar plek en laat je verrassen door onder meer de wonderlijke klankstroom In C van Terry Riley.

Deel 2: Middernachtconcert (0.00 tot 1.00 uur)
Tegen twaalven verzamelt iedereen zich bij het hoofdpodium om te luisteren naar het Middernachtconcert door de Nederlandse harpiste Lavinia Meijer. Sluit je ogen en glij weg op de warme klanken van Satie, Glass en Debussy tot de harmonieuze duisternis je omarmt en je bijna in een zachte slaap wiegt.

› Lees meer over Nacht van het Park


Fill 1 Created with Sketch.
Johannes Passion

Bachs meesterwerk verdicht tot indringende kamermuziek

zo 2 juni - 11:00

Bachs beroemde verklanking van het passieverhaal, samengebald tot een muzikale vertelling voor tenor, klavecimbel, kistorgel en slagwerk. In tegenstelling tot het origineel wordt de hele passie door een zanger gezongen, van recitatieven tot aria’s. Geïnspireerd door de oorspronkelijke uitvoeringspraktijk worden de koralen samen met het publiek gezongen. Juist door de muziek zo extreem te concentreren en het publiek er inhoudelijk bij te betrekken, winnen de Bijbelse handelingen en de muzikale essentie aan dramatiek, intensiteit en actualiteit.

Voorafgaand aan de uitvoering is er een korte workshop onder leiding van de musici waarin het publiek wordt voorbereid op zijn rol tijdens de uitvoering:

11.00-11.30 uur - publieksworkshop
11.45-13.00 uur - uitvoering Johannes Passie

› Lees meer over Johannes Passion


Fill 1 Created with Sketch.
Die schöne Müllerin #2

Een noodlottige liefde in beeldschone muziek gevat

zo 2 juni - 12:00

Waar The Erlkings de dag ervoor Schuberts liedrepertoire benadert vanuit het perspectief van troubadours en daarmee een verfrissend nieuw licht werpt op Schuberts Die schöne Müllerin, gaat het hier om het originele werk, uitgevoerd door tenor Andrew Dickinson en pianist Matthew Fletcher.

De cyclus bestaat uit twintig getoonzette gedichten van Wilhelm Müller. Samen vormen zij het verhaal van een rondtrekkende leerling die op een molen komt werken en daar verliefd wordt op de knappe molenaarsdochter. Zij valt echter voor de charmes van een jager. Gek van liefdesverdriet verdrinkt de jongen zich in de molenbeek.

Net als in zijn even beroemde cyclus Die Winterreise is de natuur overal aanwezig. Waar in Die Winterreise gaandeweg alles wordt verblind door het sneeuwlandschap, overheerst in Die schöne Müllerin het groen: de prille liefde, de naderende lente, de kleren van de jager en het nabijgelegen bos. Hier spreekt de romanticus over de natuur die de mens domineert zonder dat deze hierin kan ingrijpen of eigenlijk maar kan bevatten wat hem overkomt. 

Tip: wil je ook de schandalige versie horen van Die schöne Müllerin? Ga dan naar The Erlkings op zaterdag 1 juni om 15.15 uur.

› Lees meer over Die schöne Müllerin #2


Fill 1 Created with Sketch.
#freebrahms (bis)

Het Stegreif Orchester keert Brahms binnenstebuiten en ondersteboven

zo 2 juni - 14:00

Het Berlijnse Stegreif Orchester is een orkest als geen ander. De jonge spelers vinden oogcontact met het publiek belangrijker dan zich te verschuilen achter lessenaars. Ook geven ze de voorkeur aan groove boven de dwingende slag van een dirigent. Liever bewegen zij zich vrij rond dan vastgekluisterd te zitten op een stoel. Zij spelen hele symfonieën uit het hoofd en combineren hun optredens met talloze improvisaties. Hun programma #freebrahms is een ervaring die zich met niets laat vergelijken.

Oranjewoud Festival organiseert met trots het internationale debuut van dit unieke orkest. Dit vraagt om een bijzondere locatie: het ruim vijftig jaar oude ijshockeystadion van Thialf Heerenveen wordt speciaal voor het Stegreif Orchester ingericht. Op een speeloppervlak van 1.800 vierkante meter vermengt het orkest zich met het publiek tijdens de even uitzonderlijke als opzwepende uitvoering van de derde symfonie van Johannes Brahms. In vier delen bewijst het Stegreif Orchester hoe deze 136 jaar oude muziek een volledige gedaantewisseling kan ondergaan en publiek van alle generaties voor zich weet te winnen.
 

Tip: luister voorafgaand aan dit optreden wat Schatbewaarder en Fuse-lid Emma van der Schalie te vertellen heeft over de derde symfonie van Brahms. Meer informatie >

Vrolijke feiten

  • Tijdens Oranjewoud Festival is Stegreif Orchester Orchestra in Residence.
  • ­­­­Ondanks zijn jonge bestaan (het orkest werd in 2016 opgericht door hoornist Juri de Marco) heeft het diverse prestigieuze prijzen in de wacht gesleept waaronder de D-Bü Prijs Duitsland, de Start-Up Muziekprijs en de Würth Prijs.
     

› Lees meer over #freebrahms (bis)


Fill 1 Created with Sketch.
The First, Late and Eternal Beethoven

Het Dudok Quartet in twee contrastrijke composities

zo 2 juni - 14:30

Met openhartig en bezield spel laat het Dudok Quartet zien én horen dat de muziek die zij spelen niet oud of nieuw is maar van nu. Muziek die gehoord moet worden, ontroert, ontregelt en een onuitwisbare indruk maakt.

Voor Oranjewoud Festival hebben zij twee contrasterende strijkkwartetten van Beethoven uitgekozen met een heel leven ertussen: Strijkkwartet nr. 1 in F en Strijkkwartet nr. 13 in Bes. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Bijvoorbeeld dat ze grondig herschreven zijn. Het eerste strijkkwartet werd twee jaar na zijn ontstaan compleet verbouwd. ‘Nu heb ik pas geleerd hoe je een kwartet schrijft’, vertrouwde Beethoven een bevriende violist toe. Het dertiende kwartet werd kort na de première voorzien van een ander slotdeel. De oorspronkelijke 'Grote fuga', inderdaad monumentaal van toon en omvang, groeide uit tot een zelfstandig gewaardeerd werk. Het bijbehorende kwartet kreeg ondertussen een veel lichtere, folkloristisch getinte finale. Beide werken tonen Beethoven van zijn meest veelzijdige kant: van flitsend tot zangerig, van gespierd tot gepassioneerd.

› Lees meer over The First, Late and Eternal Beethoven


Fill 1 Created with Sketch.
Fuse Live (Slotconcert)

Grenzeloze topformatie in eigen muzikale wereld

zo 2 juni - 16:30

Vrij toegankelijk

Vergeet maar even wat je denkt te weten over klassieke muziek, violen of ongemakkelijke concertgewoontes. Fuse neemt je in no-time mee in hun muzikale wereld waarvan je achteraf pas weet dat je er behoefte aan had. Het vonkt, het prikkelt en het schuurt bij dit eigenwijze zestal met hun herkenbare geluid.

Fuse speelt zich al jaren in de kijker als de huisband van het tv-programma Podium Witteman, maar minder bekend is de route die de groep sinds 2012 heeft afgelegd: honderden optredens, van rokerige clubs en serene kerken, tot festivalweides en concertgebouwen. De uren op het podium, onder de televisielampen en experimenterend in het repetitiehok - het zit allemaal ingesleten in het DNA van Fuse. Dit maakt de band tot een muzikale eenheid die van het podium afspat. In de wereld van Fuse vind je sporen van jazz, barok- en volksmuziek, swing, minimal music en improvisaties die van ieder optreden een nieuwe ontdekking maken. Komt dat horen en zien in Oranjewoud! 

› Lees meer over Fuse Live (Slotconcert)